Ahad, 11 September 2011

Malaysia tidak pernah dijajah ! – apa kata PM?

Tahniah Mat Sabu ! Sedikit saja Timb.Presiden PAS ini  membuka mulut tentang siapakah pejuang kemerdekaan sebenar,.. satu Malaysia jadi riuh dan kecoh bagai diledak sebiji bom atom!

Pepimpin-pemimpin Umno jadi kelam-kabut dan panik seolah-olah baru saja tersedar dari sebuah mimpi ngeri. Maka timbullah berbagai-bagai kenyataan balas yang pro dan kontra. Isu siapa pejuang dan siapa pengkhianat Negara sebenarnya amat menarik untuk dibincangkan secara ilmiah,  maupun dikedai-kedai kopi.

Professor ini (gambar) telah memberikan pendapat atau kenyataannya iaitu,.. Malaysia tidak pernah dijajah!  Ganjil dan sumbang benar bunyinya!  Sudah 54 tahun Malaysia merdeka,  dan sudah 54 tahun Malaysia terlepas dari cengkaman penjajah Britisih.  Sudah 54 tahun juga rakyat Malaysia meraikan atau menyambut hari kemerdekaan setiap kali datangnya 31 Ogos,  tiba-tiba hari ini ada suara-suara sumbang yang menyatakan bahawa Negara Malaysia  tidak pernah dijajah.

Alasan yang diberikan bukan saja lucu dan tidak lojik,  malah tak masuk akal serta mengelirukan! Wahai pemimpin-pemimpin Umno!  akuilah!. bahawa negara kita pernah dijajah oleh British. Akuilah bahawa  Umno sendiri pernah menuntut kemerdekaan dari British ! Bukankah itu bermaksud negara Malaysia pernah dijajah? 

Dan seperkara lagi yang mesti diakui oleh Umno,..iaitu Perjuangan Umno untuk membebaskan negara dari belenggu penjajahan British  hanya sekadar menyambung perjuangan berdarah oleh pejuang-pejuang kemerdekaan sebenar seperti Mat Kilau, Tok Janggut, Datuk Maharaja Lela, Mat Indera dan lain-lain – sekadar menyebut beberapa nama.  Menepati seperti kata pepatah Melayu. Lembu punya susu, sapi dapat nama.

Lebih menyedihkan,..  kenapa Umno sanggup bersubahat dengan British hingga tergamak menuduh pejuang-pejuang berhaluan kiri itu sebagai pengkhianat? sebagaimana yang dilebelkan oleh British.?
Wal hal mereka adalah pejuang bangsa dan Negara yang sejati,  mereka menentang penjajah,  mereka benci penjajah !! Mereka sanggup meninggal kampong halaman berjuang dalam hutan! Berjuang di dalam hutan tak semestinya komunis!  Kalau ada yang  join atau bekerjasama dengan komunis,  tak semestinya mereka berfahaman komunis !

Hari ini setelah seorang professor bikinan Umno sendiri menyatakan bahawa Malaysia tidak pernah dijajah oleh British, apa reaksi Najib selaku Presiden Umno dan PM?  Apa pula kata mantan Perdana Menteri Dr.Mahathir? dan yang lain-lain.  Adakah semuanya mahu menjadi itik serati?  Main angguk je?
Beranikah Najib membuat kenyataan bersetuju atau tidak bersaetuju? Rakyat tak sabar menanti !!

Oleh : rahimothman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan