Ahad, 2 Jun 2013

BN jadi parti tunggal,, realiti atau fantasi?

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam satu kenyataannya menyiafatkan  cadangan untuk menjadikan Barisan Nasional (BN) sebagai parti tunggal adalah amat wajar dan perlu dikaji secara terperinci demi kesinambungan sokongan rakyat pada masa depan.

BN kalah teruk dalam PRU 13 baru-baru ini dan hasrat pemimpin UMNO untuk menjadikan BN parti tunggal menandakan mereka kini berada dipersimpangan delima. . BN seolah-olah sudah mengakui bahawa perjuangan berasaskan bangsa yang selama ini diperjuangkan oleh komponen parti itu sudah tidak relevan lagi di Malaysia.


Nampaknya PAS, DAP dan PKR sudah mendahului dalam perkara ini.  Dasar parti PAS sangat jelas.. Mereka sejak awal  lagi menegaskan bahawa perjuangan berasaskan bangsa tidak akan kemana.  Apabila sampai masanya pasti akan menemui jalan buntu.  Berlainan dengan parti-parti dalam Pakatan Rakyat,, dasar dan perjuangan mereka sangat diterima oleh rakyat.

Hari ini layakkah lagi UMNO menjadi teraju kepada BN?  Kalau nasib bangsa Melayu pun tidak dapat pembelaan yang sebenar-benarnya,, hak demokrasi pun sering dinafikan,  malah dasar Islam pun ditolak,,  apa lagi yang boleh diharap  pada UMNO?  Sesungguhnya UMNO amat goyah dan tenat kini,  mana mungkin mereka boleh memperbetulkan kedudukan BN yang juga semakin lumpuh dan bercelaru. Mungkinkah UMNO perlu berpatah balik ke belakang? Atau terus kedepan dengan dasar Asobbiyahnya? -   rahimothman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan