Sabtu, 8 Jun 2013

Parti tak halang pertandingan,, bertanding sajalah!

Sebelum ini ada saja sekatan atau halangan agar jawatan Presiden dan timbalan Presiden UMNO tidak dipertandingkan hingga menyebabkan jawatan itu seolah-olah menjadi monopoli sesetengah individu atau kroni. Kenapa ini berlaku?.  Ini barangkali adalah mainan segelintir pengampu atau pak turut dalam parti.   Puak-puak ini sering berselindung di sebalik alasan “demi perpaduan” Mereka ini kalau boleh hari-hari berkokok dalam  media,  dengan harapan jawatan Presiden dan Timbalan tidak dicabar. Soal kredibiti dan integriti seseorang pemimpin bukan lagi menjadi perseoalan pokok.
 
Peraturan parti tidak menghalang pertandingan,, sepatutnya bertanding sajalah !  Bertandinglah secara sihat untuk menguji   kekuatan, sokongan dan pengaruh !  Kenapa perlu ada rasa takut?   Kenapa perlu ada  syur atau cadangan agar jangan ada pertandingan? sebagaimana yang dibuat oleh UMNO negeri Sembilan dan beberapa pihak lagi. Dengan tiadanya pertandingan dalam memilih pucuk pimpinan,  ini akan melahirkan sifat takbur, tamak dan besar diri dihati seseorang pemimpin itu sehingga terbentuknya pemerintah ala-ala fir’aun atau kuku besi,, sebagaimana yang berlaku di era Mahathir satu ketika dulu. Semoga pisang tidak berbuah dua kali.

Teman sependapat dengan Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob yang mengatakan beliau tidak bersetuju sebarang pertandingan merebut jawatan disekat. Menurut Adnan lagi memandangkan  UMNO kononnya nak berubah,, nak menunjukkan sikap terbuka dan amalan demokrasi elok sangatlah jawatan Presiden dan Timbalan presiden dipertandingkan.  Apa saja jawatan dalam parti perlu melalui proses pertandingan. -  rahimothman 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan