Jumaat, 8 Oktober 2010

JANGAN HANCURKAN IMPIAN PAKATAN RAKYAT!. Syarat untuk menawan Putrajaya,,..

Photobucket


Proses pemilihan kepimpinan parti merupakan satu kewajipan. Sebagai amalan dan tuntutan demokrasi, mahu tidak mahu, suka atau tidak ia pasti berlaku!. Ini yang sedang dihadapi oleh PKR ketika ini, tetapi harus dingat! bahawa persaingan dalam pertandingan jangan sampai meretak semangat ukhwah dalam PKR sendiri dan parti-parti gabungan.Jauhi tindakan negatif yang boleh menjejas impian ke Putrajaya!!.

DI BAWAH INI SAYA PAPARKAN SEDIKIT PANDANGAN ATAU TEGURAN BUAT AHLI-AHLI PARTI TERUTAMA YANG AKAN BERTANDING……

1. Semua ahli-ahli PKR sama ada yang berjawatan atau tidak, sama ada pemimpin besar atau pemimpin kecil perlu sedar dan insaf !. Perlu jujur dan bertanggung jawab, perlu ikhlas dalam perjuangan. Jangan lupa walau sesaat pun ikrar dan sumpah keramat. Jangan lunturkan semangat refomasi yang telah dinyala sekian lama. Jangan lupa prinsip dan matlamat penubuhan parti !. Jangan lupa arahtuju perjuangan parti.

Satu dunia sudah tahu tujuan penubuhan PKR ialah untuk menegakkan keadilan sejagat, menghapus kezaliman ! dan menguburkan amalan rasuah. Matlamat ini telah dipersetujui dan disepakati bersama oleh PAS dan DAP.

2. Kerjasama erat Pakatan Rakyat selama ini amat menggerunkan BN. Hasrat murni untuk membela rakyat dan menegakkan keadilan sangat dinanti-nanti oleh seluruh rakyat Malaysia. Impian ke Putrajaya, dan meroboh kerajaan BN yang zalim lagi pincang kian hampir menjadi kenyataan. Tetapi dengan satu syarat !! iaitu ..kekalkan keutuhan, persefahaman dan perpaduan dalam parti masing-masing yang sudah terbina.Kalau tidak peluang yang sudah berada didepan mata ini akan terlepas begitu sahaja !

3. Dalam menawarkan diri untuk bertanding,.. Bertandinglah secara sihat, secara jujur dan secara anak jantan. Tunjukkan jatidiri dan keupayaan diri sendiri!. Tak usah perlekeh orang lain! Tak usah komen atau kondem calun yang lain.
Ibarat kalau memandu kereta, pandulah dengan berhemah, ikut peraturan jalanraya! Setiap pemandu fokus kepada kereta sendiri dan kereta dihadapan saja. Kalau semua pemandu mengambil sikap begini, insyaAlah semuanya selamat. Pergeseran dan kemalangan tidak akan berlaku!!

4. Jangan sekali-kali mengamalkan politik wang atau apa-apa sogokan! Begitu juga amalan membuat fitnah, Jauhkan!, kalau boleh kuburkan terus amalan yang tidak bermaruah itu! Belajarlah dari kesilapan !!. UMNO dah buat semua kerja-kerja kotor itu dan kesannya satu dunia sudah dah tahu !. amat buruk sekali ! Umno kian runtuh !!.

5. Dalam soal menawar diri untuk merebut jawatan, setiap calun mesti ada peminat dan penyokong,,.. itu hakikat! . Siapa yang dapat undi paling tinggi, maka dialah berhak. Yang tak terpilih tak perlu kecil hati! Terima lah hakikat adat bertanding mesti ada yang menang. Saya rasa tidak perlu ada istilah tewas dalam perebutan jawatan. Semua yang menawar diri itu harus dianggap pemenang.

Jadikan pepatah Melayu ini sebagai pegangan…”Sepuluh sampan lalu, kiambang bertaut juga” dan seharusnya semua ahli terus bersatu dan berpadu semula. Tanggung jawab kepada parti mesti dipikul bersama

Kalau masih teringin melakukan kerja-kerja kotor dan munafiq, alangkah malangnya PKR. Maka tak adalah bezanya dengan UMNO,…sia-sia menjadi ahli PKR!!

Oleh : rahimothman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan