Isnin, 4 Oktober 2010

MALANGNYA WARGA ASING!! Malaysia negara tak selamat?

Photobucket


Allal Kathan Muthuraja (gambar) seorang ahli perniagaan warga India telah datang ke Malaysia pada Januari 2010 yang lalu kerana urusan perniagaan dengan dua orang peguam adik beradik. Tetapi malangnya beliau telah hilang tidak dapat dikesan. Selama 8 bulan isterinya S.Usharani 24 menanti perkhabaran dan jawapan. Alangkah malang, sedih dan sayunya si isteri apabila pada 22/9/10 yang lalu pihak polis Malaysia telah mengesahkan bahawa suaminya telah dibunuh oleh suspek utama yang terlibat dengan pembunuhan Dato’ Sosilawati dan 3 lagi rakan. S.Usharani kini sedang berkerjasama dengan pihak polis untuk mencari dan mendakwa pembunuh suaminya… Walau apa pun hati kecilnya tetap berharap, suaminya masih hidup.

Pada 19 Oktober 2006 seorang wanita warga Mongolia, Altantuya Shariibuu mati dibunuh dan mayatnya telah diletup menggunakan bahan letupan C4 oleh pihak yang tidak bertanggung jawab .Walaupun pembunuhnya sudah di dakwa di Mahkamah, tetapi perjalanan soalsiasat dan urusan pendakwaan telah berlaku dengan tidak telus dan penuh keraguan! . Banyak pihak tidak berpuas hati dengan mahkamah yang mengendalikan perjalanan kes ini, kerana ada sesuatu yang ingin disembunyikan!

Akhirnya pihak pendakwa telah mengkambing hitamkan dua orang pegawai polis, sedangkan perancang utama pembunuhan itu masih bebas. Altantuya ibu kepada seorang anak yang masih kecil dan tak mengerti apa-apa telah menjadi korban pihak yang berkepentingan. Sebagai rakyat Malaysia kita amat malu dengan kejadian ini. Ada tanda-tanda menunjukkan bahawa pemimpin kerajaan BN sendiri telah terlibat!! .. Maka adilkah mahkamah Malaysia?

Kematian Altantuya amat trajis dan memilukan ! masih dikenang dan diratapi oleh banyak pihak, lebih-lebih lagi keluarga Altantuya sendiri. Bapa mendiang Altantuya Dr.Shariibuu, yang masih tak dapat melupakan kehilangan anak tersayangnya masih mengharap sesuatu keajaiban, agar kematian anaknya mendapat pembelaan yang seadil-adilnya. Tetapi mahukah mahkamah Malaysia menegakkan keadilan untuk rakyat asing? Sedangkan untuk rakyat Malaysia sendiripun kadang-kadang
Mahkamah bersikap senget sebelah!

Mari kita memusingkan sedikit cerita ini……
Andaikatalah ada rakyat Malaysia telah dibunuh dengan kejam diluar negara, sebagaimana kes Altantuya dan kes Muthuraja,.. apakah kita sebagai rakyat Malaysia hanya akan berkata. ooo kasihannya !! kejamnya!! Lalu kita pun mengutuk kerajaan negara tersebut! Itu sajakah?

Apakah kerajaan Malaysia pula akan berkata …ooo kita amat bersimpati ! , tapi kita tak boleh buat apa-apa!. Kita tidak boleh mencampuri urusan negara lain!!
Itu sajakah?

Kalau negara tersebut, nyata telah menyelewengkan fakta dan berlaku tidak adil
terhadap rakyat kita,!.. adakah kita masih berdiam diri dan boleh tidur nyenyak? Fikir-fikirkan lah!
Begitulah juga dengan kes Altantuya dimana beliau telah dizalimi! Allah maha mengetahui! dan Allah juga benci pada kezaliman ! Lalu Allah juga tidak lupa memberi peringatan ! Tunggulah pembalasan dari Allah sama ada didunia atau akhirat!!

Kesan dari peristiwa-peristiwa di atas telah memburukkan imej negara. Pelancong pasti ada rasa curiga dan takut untuk datang ke Malaysia.Tidak salah kalau ada orang berkata Malaysia adalah negara tidak selamat!!

Oleh : rahimothman

1 ulasan:

  1. ومن لم يحكم بما انزل الله فاولئك هم الكافرون

    - Sesiapa yang menjalankan hukuman tidak sama dengan apayang diturunkan Allah (wahyu), maka mereka itu adalah kafir.

    BalasPadam