Khamis, 23 Disember 2010

MALAYSIA BOLEH, UMNO 10 KALI BOLEH ........................ Larangan berpolitik di sekolah


KOTA BHARU – Tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teja, Chang Lih Kang mengecam tindakan wakil rakyat UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang memperalatkan sumbangan beg sekolah kepada orang miskin di sini jelas  menunjukkan ada  kepentingan politik.

Di sebalik logo I Malaysia pada beg sekolah tersebut logo UMNO/BN turut dipaparkan. Tindakan Umno memberi sumbangan sebegitu rupa jelas ada niat tersembunyi dan        amat bercanggah dengan prinsip Kementerian Pendidikan yang selama ini tidak membenarkan unsur politik dibawa masuk ke sekolah. UMNO memberikan alasan yang cukup mudah untuk menghalalkan tindakan mereka iaitu berpandukan slogan   “Malaysia Boleh” dan UMNO 10 kali boleh”   

INI JAWAPAN UMNO
 i)  Tujuan kami (UMNO) ikhlas, untuk membantu keluarga miskin
Ii)  Kami tak memaksa pelajar terbabit membawa beg tersebut kesekolah
iii) Pemberian tersebut dilakukan bukan di dalam kawasan sekolah.
iv) Pemberian beg berkenaan tidak melibatkan guru atau pihak sekolah

INI PULA JAWAPAN PENENTANG UMNO
i)  Soal ikhlas atau tak ikhlas itu bukan persoalan.  Yang jadi persoalan, kenapa undang-  undang atau peraturan tidak dipatuhi?
ii)  Mana mungkin UMNO mahu mengaku bahawa tujuan pemberian itu ialah untuk melobi
     atau mengikat hati pengundi.  Pengundi jangka pendek ialah keluarga pelajar dan guru,   manakala  pengundi jangka    panjang  sudah pasti pelajar itu sendiri.
     Jelaslah disini bahawa pengaruh politik telah merentasi pintu pagar sekolah!
iii) Mana ada peraturan menyebut bahawa parti yang memerintah boleh buat apa saja.
iv) Sekarang biar parti pembangkang pula buat benda yang sama. Kita lihat sendiri betapa hiruk pikuknya suara orang-orang Umno kerana membantah.  Betapa kuatnya jerit dan bising mereka kerana marah.  Peguam mereka siap bawa kes ke mahkamah lagi!!

Itulah UMNO,,… “Malaysia boleh” !! …. “ UMNO 10 kali boleh” !!

Oleh : rahimothman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan