Selasa, 1 Februari 2011

“1 MALAYSIA” KONSEP CACAMARBA?


Konsep “1 Malaysia” seharusnya ia menjurus kepada satu identity, satu semangat kekitaan, satu persefahaman dan satu perpaduan yang tulin. Apakah selepas 53 tahun memerintah kerajaan masih gagal untuk mencapai tahap perpaduan yang sebenar? 

Konsep 1 Malaysia yang dilaung-laungkan oleh kerajaan UMNOBN ternyata gagal, tidak mencapai matlamat , malahan tersasar jauh.  Slogan ini hanya dijadikan strategi jangka pendik UmnoBN untuk menarik sokongan dan kepercayaan rakyat. Di awal pengistiharannya  dulu banyak pihak yang merasa kabur, atau masih tak faham maksud dan tujuannya,  malah Tun Dr Mahathir sendiri telah menyatakan keraguannya.  Asasnya yang menjurus kepada perpaduan sebenar telah diabaikan.

Apabila asas perpaduan,  yang merangkumi semangat kekitaan,  kekeluargaan, saling hormat dan percaya mempercayaai diabaikan,… maka timbullah perbuatan kurang ajar, menghina,  dan memperlekeh agama rakan senegara seperti yang berlaku dalam kempen di Tenang baru-baru ini.  Orang Melayu yang hampir 100% beragama Islam begitu tersinggung dan amat marah dengan dua pemimpin Cina bermulut celupar itu.  

Mereka ini sepatutnya dikenakan tindakan ISA, tetapi ini tidak berlaku,  kerana ISA hanya digunakan untuk pembangkang !   Apa pula  respon pemimpin UMNO terhadap isu ini?... malang sekali! … Demi untuk mencapai kemenangan dalam pilihanraya,  demi untuk terus memegang kuasa,  mereka pemimpin Umno telah menyokong tindakan biadap pemimpin MCA Gerakan itu.

Jadi apakah maknanya konsep “1 Malaysia” yang dilaung-laungkan?...Bukankah ini menggambarkan sikap double standard dan kepuraan-puraan pihak kerajaan?  Ini yang dikatakan cakap tak serupa bikin!!   Slogan ciptaan UMNOBN ini mungkin hanya untuk sedap diucap dan indah didengar!  tak lebih dari itu!!.

Oleh : rahimothman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan