Sabtu, 17 Mac 2012

Malaysia sudah jadi negara tak selamat !!!

Pembunuhan tetap berlaku tak kira masa dan tempat,  tak mengenal orang tua  atau muda.  Ia berlaku dan terus berlaku,  bagaikan air sungai yang terus mengalir tanpa henti !   Begitu juga dengan penculikan kanak-kanak yang berakhir dengan pembunuhan kejam!!.  Setiap kali kita mendengar berita penculikan, penderaan atau pembunuhan kanak-kanak, hati akan merasa sayu, sedih dan marah yang teramat sangat.

Kita sebagai ahli masyarakat yang perihatin pasti akan mengutuk perbuatan manusia atau penjenayah yang tidak berhati perut itu.  Dalam kejadian terbaru,  Nurul Nadirah (gambar) yang diculik dan dibunuh dengan kejam (dibakar) memang amat memilukan!  
Semua orang meluahkan rasa simpati dan sedih yang amat sangat !  sambil berharap dan berdoa semoga ia tidak akan berlaku lagi,  namun harapan hanya tinggal harapan !! Peristiwa sedih, pilu dan ngeri ini tetap berlaku juga !,  Ia berlaku dan terus berlaku! Bila agaknya  ia akan berhenti?

Pemimpin Umno dan Pak-pak Menteri, bila kita cakap Negara ini tidak selamat mereka marah!  dan melenting!. Mereka masih mengatakan Malaysia negara yang aman dan selamat, tapi lihatlah apa yang berlaku hari ini,  berita-berita pembunuhan tak habis-habis tersiar di dada-dada akhbar.

Mana lagi tempat yang selamat di bumi Malaysia ini? Di tempat sunyi atau lorong-lorong gelap memang tak selamat, di tempat awam,..  pun tak selamat, malah di halaman rumah sendiri pun dah tak selamat lagi. Jadi kepada ibu bapa,.. jangan lagi membiarkan anak-anak bersendirian. Jaga keselamatan anak-anak, perhati dan pantau mereka selalu… sebab,.. tak ada tempat yang benar-benar selamat sekarang ni. Penjenayah berani masuk sampai  kedalam rumah,  malahan kedalam bilik tidur sekali pun..  

Kenapa jenayah menjadi-jadi?   Barangkali salah satu sebabnya ialah kerana,...PDRM sendiri terlibat dengan jenayah,  contohnya sudah terlalu banyak. Terbaru, dalam satu kenyataan yang dibuat bekas pegawai polis bersara baru-baru ini beliau mendedahkan KPN dalam satu tindakannya telah cuba  melindungi bapak penjenayah !  Maka  tak hairanlah kejadian jenayah semakin menular dan berleluasa. Ia sudah dianggap sebagai perkara biasa.  

Akhirnya orang awam ada keinginan untuk menjadi penjenayah junior akan rasa berani. Mereka mungkin hilang rasa takut untuk membuat jenayah!  kerana polis sendiri ada melakukan jenayah seperti dalam kes yang paling besar dalam sejarah –  wanita Mongolia,  Altantuya Shahribuu diletupkan dengan C4 hingga jasadnya hancur berkecai.  Dalam kes tersebut seluruh rakyat Malaysia,..bahkan seluruh dunia,.. merasa amat terkejut, sedih dan sayu. Cuma yang tidak bersedih mungkin PM Najib, Razak Baginda dan kuncu-kuncu serta  PDRM sendiri dan mereka memang ada sebab untuk tidak bersedih !!.

Oleh : rahimothman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan