Khamis, 23 September 2010

NASIHAT BUAT DATO' ZAID IBRAHIM

Photobucket

Ini pesanan ikhlas dari saya STS, buat Dato’ Zaid Ibrahim yang masih saya sanjung.Dalam masa kita asyik melayani kerenah dan suasana sebelum bertanding, kadang-kadang sebagai insan biasa, insan yang lemah,..kita terbabas atau tersasar, tapi masih belum terlambat untuk menyedari kesilapan !

Nasihat 1 : Jangan lupa diri! jangan mudah melatah, Berhati-hati setiap tindakan dan kata-kata. Jangan sampai terlajak bahasa !. Khayati prinsip perjuangan parti !. dan pertahankan prinsip !! Bersangka baik sesama pemimpin! Hormati setiap pemimpin, terutama orang lama ! pemimpin veteran!. Kalau tidak ada yang lama masakan boleh ada yang baru!. Dato’ sudah dikenali sebagai seorang ahli politik yang cekal dan berprinsip!. Jangan rosakkan anggapan itu dengan perkara remeh temeh tapi boleh memberi kesan negatif jangka panjang kepada parti dan diri Dato’ sendiri !!

Nasihat 2 : Ketokohan Dato’ sebagai pemimpin tak mungkin boleh dinafikan.Tahniah! kerana setelah meninggalkan UMNO, Dato’ sudi berjuang bersama-sama PKR yang mana semua tahu, PKR membawa visi dan misi perjuangan baru yang jauh lebih baik dari mana-mana parti terutama UMNO. Ramai diluar sana yang amat mengalu-ngalukan kehadiran Dato’ dalam saf kepimpinan PKR. Tapi Dato’ kena ingat!. Dato’ masih baru dalam parti. Dato’ perlu lebih banyak sabar ! Dato’ tidak perlu gelojoh!

Ditakdirkan Dato’ menyertai pertandingan merebut jawatan, bertandinglah secara sihat! Tonjolkan kualiti kepimpinan yang ada di dalam diri, tanpa menyebut sedikitpun kelemahan orang lain ! Dan tidak kurang penting juga Jangan ada menyimpan walau sedikit pun rasa ego! kerana keegoan itu akhirnya akan menenggelamkan diri sendiri !

Nasihat 3 : Jadikan keburukan UMNO sebagai contoh terbaik untuk ditauladani! Jangan pisang berbuah dua kali. Adalah sangat merugikan jika tabiat buruk pemimpin UMNO masih terbawa-bawa. Lupakan terus ! Jangan jadi seperti kata pepatah Melayu…”Anjing kalau dah biasa makan tahi!................................dicium ada juga”

Apa-apa pun percayalah! yakinlah!, ramai diluar sana yang mengharapkan agar Dato’ Zaid Ibrahim akan menjadi salah seorang pemimpin yang berdedikasi, terbaik dan unggul !!,

Oleh : rahimothman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan