Rabu, 14 November 2012

Mufti bersikap melulu, apa beza dengan Umno?


Beberapa hari yang lalu Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria dalam satu kenyataan akhbar,  telah menasihatkan YB Nurul Izzah Anwar Ahli Parlimen Lembah Pantai agar bertaubat serta memohon keampunan daripada Allah SWT serta menarik kembali kenyataannya berhubung kebebasan beragama pada sebuah forum di Subang Jaya baru-baru ini.

Kenyataan Tan Sri nampaknya benar-benar senada dengan kenyataan orang  Umno. Pemimpin Umno bersikap melulu, lalu Tan Sri juga bersikap melulu, maka apa bezanya Tan Sri dengan pemimpin Umno?  Dua kali lima!!   Kalau Tan Sri bersikap ikhlas dalam melaksanakan tanggung jawab terhadap agama Islam (bukan Umno) Tan Sri sepatutnya berjumpa dan bertanya dulu YB Nurul Izzah. Dengar semula rakaman kenyataannya, minta penjelasan dan bertanya secara berdepan, bukan membuat kenyataan melulu.  
 
Apa yang Tan Sri buat sekarang jelas sekali ada kepentingan politik Umno. Menyuruh YB Nurul bertaubat dan mendakwa YB serta pengikutnya telah melakukan dosa besar adalah amat keterlaluan! Bab-bab agama yang menjadi tanggung jawab Mufti,  Tan Sri sepatutnya tidak bersilap double standard !  Ramai pemimpin Umno sebelum ini pernah membuat kenyataan-kenyataan songsang terhadap agama. Pernahkah Tan Sri menegur dan memberi nasihat? Pernahkah Tan Sri menyuruh mereka bertaubat?

Oleh : rahimothman.

1 ulasan: