Sabtu, 4 Ogos 2012

Awas!, niat suci atau jerangkap samar?


Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Nik Aziz yang juga Mursyidul Am Pas mempersoalkan tindakan Perdana Menteri yang baru sekarang mahu menubuhkan sebuah jawatankuasa khas 
bagi mengkaji isu bayaran royalti. 

Sepatutnya Jawatankuasa ini sudah  ditubuhkan sejak dulu lagi,  bukan sekarang!. kerana tuntutan royalti minyak Kelantan telah dibuat begitu lama !  Ibarat kalau makanan,..dah berkulat,  kalau kayu,. dah reput,  kalau besi dah berkarat!  Kenapa tiba-tiba saja Najib nak tunjuk baik?  Apakah Najib sanggup menggadaikan keikhlasannya dalam bulan yang mulia, Ramadhan Al Mubarak ini semata-mata untuk tujuan pilihanraya?

 Ini ada beberapa persoalan yang pasti bermain di kepala kita !  Soalannya cukup mudah dan jawapannya juga amat-amat mudah !!

1.    Bolehkah kita percaya 100% tawaran Najib nak beri royalti minyak pada Kelantan?   Jangan percaya 100%, kerana niat sucinya boleh dipertikai. Sebelum ini Najib pernah  berbohong! , Tidak mustahil ini adalah umpan pilihanraya yang boleh bertukar menjadi  jerangkap samar !

2.    Kenapa saat-saat nak hampir PRU ke-13 baru Najib nak tubuh itu tubuh ini,  nak timbang nak kaji dan sebagainya?                                                                                Sudah tentu ada udang disebalik mi !  Tak lain tak bukan, semua ini kerana PRU dah dekat !  Najib merasakan UmnoBN dalam keadaan yang amat kritikal !  Peratus sokongan rakyat kepada Najib tersangat rendah!  Maka satu daripada tektik Najib untuk mendapat sokongan rakyat ialah dengan berpura-pura baik, kerajaan Pusat seolah-olah sudah mengalah dan berlembut hati !!


3.    Kenapa Najib mengambil masa yang begitu lama (selepas 6 bulan) untuk menentukan Kelantan layak mendapat royalti atau tidak?                                                           Selepas 6 bulan bermaksud PRU-ke13 sudah selesai !   Waktu itu kalau BN kalah sudah pasti segala janji atau persetujuan akan hangus dan terbatal !  Andaikata BN menang, belum tentu lagi janji akan ditunaikan. Kemungkinan akan timbul syarat-syarat lain pula!

Oleh : rahimothman

2 ulasan:

  1. Kesimpulannya, jgn pangkah dacinggggg!!!!!! Janji penipu!!!! Perompak!!!!

    BalasPadam
  2. Nak percaya 29% pun susah dengan janji manusia berlidah biawak!

    BalasPadam