Isnin, 18 Jun 2012

Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah


begitulah kata-kata Hang Jebat.
Bertuahlah !  jika ada seorang rakyat dari bangsa Melayu yang berani menegur Raja kerana cintakan Raja nya.  Bertambah-tambah tuahlah Raja itu jika rakyat disekelilingnya ikhlas menegurnya apabila baginda membuat silap. 

Tetapi adalah sangat malang jika ada mana-mana Raja menganggap darah mereka tidak sama merahnya dengan manusia lain!  tetapi dalam masa yang sama mereka membiarkan spesis manusia berdarah Umno mengampu dan menjadi tukang kipas mereka!

Di semenanjung budaya,  mengampu raja secara keterlaluan  masih berlaku,  ia takkan berhenti selagi negara diperintah oleh rejim yang berlambangkan keris telanjang itu.
Dalam apa-apa isu yang membabitkan Raja,  wajarkah rakyat mengadakan himpunan untuk menyatakan taat setia dan kasih mereka pada Raja walaupun Raja mereka mengamalkan pembaziran yang melampau?, sedangkan pembaziran itu amalan syaitan? Sendiri kena jawab,.. tanpa dipengaruhi oleh sentimen kuno anda.

Raja yang disanjung adalah Raja yang boleh menerima teguran rakyat. Raja yang disayangi pula ialah raja yang tinggi budi pekerti dan sentiasa merendah diri,.serta tidak mudah melemparkankan kemurkaannya kepada rakyat, tanpa sebab-sebab yang manasabah. Raja tidak semestinya arif dalam semua hal, begitu juga rakyat,.. tidak bodoh dalam semua perkara.   Peranan kedua-duanya adalah sama penting, justeru raja tidak perlu mendabik dada.

Sebagai perbandingan lihatlah ibu jari kita.  Ibu jari tidak memberi apa-apa makna andainya tiada jari jemari lain bersamanya.!  Untuk memegang atau menggenggam sesuatu,.. peranan empat jari jemari itulah yang lebih penting! dan ibu jari pula adalah pelengkap kepada setiap genggaman. Maka, marilah kita sama-sama renungkan – Raja yang bagaimanakah yang kita mahu?

Oleh : rahimothman

2 ulasan:

  1. Sultan Johor dan puteranya tu keturunan Temenggung je.

    BalasPadam
  2. isk isk isk derhaka tu...
    derhaka hukum bunoh...
    isk isk isk

    BalasPadam